Misiune

Colaboratorii acestui site nu si-au propus sa prezinte in intregime complexitatea diferitelor evenimente istorice scopul nostru este mult mai modest, si anume acela de a prezenta publicului larg aspecte mai putin cunoscute si influenta acestora asupra evolutiei ulterioare a societatii romanesti. Scopul nostru va fi atins daca site-ul www.regasimistoria.ro v-a avea cat mai multi colaboratori iar temele prezentate vor fi completate cu observatiile acelora care ne urmaresc.

Metoda de prezentare a evenimentelor urmareste o schema de tip informatic de forma urmatoare.

Abordarea cibernatică a temei

OPORTUNITATEA

este reprezentata prin actualitate, necesitate si utilitate, care sunt argumentate in cele ce urmeaza.

Actualitatea.

Prezentarea intr-o prietenoasa si usor accesibila a evenimentelor semnificative din istoria patriei este justificata si prin numarul mare de lucrari tiparite, in special in strainatate, care tateaza teme istorice.
Este semnificativ faptul ca un procent ridicat din lucrarile aparute isi propun sa realizeze o interpretare critica a evenimentelor si a activitatii personalitatilor cu evidentierea efectelor asupra evolutiei societatii europene.

De exemplu referitor la tema: „Primul Razboi Mondial” sau „Marele Razboi 1914- 1918” pentru perioada 2016-2017 s-a identificat aparitia a 13 titluri referitoare la aceasta tema.

Preocuparea mentionata a autorilor pentru tratarea sistemica a fiecarei teme se demonstreaza si prin lucrarea lui Gian Laurens – ”14-18 La réalité cachée” in care George Clemenceau este considerat ca fiind „initiatorul/cauza spiritului revansard german si deci al celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Autorul si-a propus ca prin lucrarea sa realizeze o prezentarea mai apropiata de realitate a evenimentelor din perioada prespectiva, in clusiv a acelora mai putin glorioase si care, de regula, sunt trecute sub tacere”.

De exemplu, inaintea atacurilor se distribuiau cantitati masive de alcool soldatilor ceea ce facea posibile adevarate ecatombe umane. In primele zile ale ofensivei franceze la Chemin des Dames (aprilie 1917) pierderile au ajuns si la 40-45% din efectiv.

Necesitatea.

Manualele de istorie pentru clasele a IX-a – a XII-a aprobate de Ministerul (ne)Invatamantului si al (anti)Educatiei Nationale trateaza istoria patriei intr-o forma amalgamata, organizand materialul sub o forma tematica.

De exemplu manualul de clasa a X-a trateaza succesiv teme Marile conflicte ale secolului al XX-lea ajungandu-se peioada actuala (2004) iar in manualul de clasa a XI-a se analizeaza perioada contemporana de la Primul Razboi Mondial pana in perioada actuala, manualul de clasa a XII-a prezinta tema Calatori straini in tarile Romane; Relatiile internationale (Mircea cel Batran, Stefan cel Mare, Marea Unire) si se incheie cu Religia si viata religioasa din antichitate pana in zilele noastre.

Prezentarea fiecarei teme se reduce la cateva date statistice, spatiul acordat fiind de maxim o pagina. La tema Romania si Primul Razboi Mondial pacea de la bucuresti este prezentata in 50 de cuvinte iar bataliile din Moldova in cca 170 de cuvinte. Nu sunt mentionate: luptele din Muntenia (1916), campania din Ungaria (1919-1920), jertfele umane 330000 de militari morti, numele eroilor (Ecaterina Teodoroiu, generalul Dragalina) sau tradarea printului col. Alexantru Sturdza.

Este simplu de observat ca folosind astfel de manuale elevii nu vor putea avea o viziune coerenta cornologic asupra istoriei patriei si nici nu-si vor insusi un sistem de valori care sa reflecte specificitatea poporului roman in comparatie cu popoarele europene si din intreaga lume. Practic prezentarea pe teme face ca elementele specifice diferitelor tari sa fie prezentate cu aceeasi pondere.

Umoristic vorbind manualul de istorie este asemanator unu manual de gastonomie care distinge numai intre diferitele moduri de preparare a alimentelor (pregatirea gogonelelor in raport cu aceea a verzei murate) de aceea consideram ca site-ul www.regasimistoria.ro va aduce volumul minim informational necesar elevilor pentru cunoasterea istoriei patriei.

Scopul urmarit prin aceasta alcatuire nu este atins intrucat este practic imposibil, ca in lipsa unei informatii generale, elevii sa realizeze corelarea informationala, cauzala, intre diferitele teme ale manualului, practic elevii sunt obligati sa memoreze cateva date istorice.

Aceasta situatie regretabila s-a produs in ciuda faptului ca in Romania exista numeroase institutii care au obiect de studiu istoria (facultatile de istorile, institutiile de cercetari ale academiei, centrele de studii de pe langa facultatile de istorie). Acest fact este cu atat mai regretabil cu cat manualele de istorie sunt coordonate de istorici cu activitate didactica si de cercetare stiintifica recunoscuta.

Utilitatea.

Creșterea interesului societății civile pentru cunoașterea istoriei si stimularea numarului de colaboratori ai site-ului.